EARTHENWARE

火を利用して土を焼き締めるという行為は、遠い昔から現在に至るまで、様々な知恵と手法を生み出しながら、脈々と繫がっている。縄文人は山にある土をこねて野焼きの手法で焼くことで、いわゆる“縄文土器”を作ったが、温度はせいぜい700〜800度までしか上がらず、器として十分な強度、遮水性は確保できなかった。一般的に、土が焼き締まり陶器の体をなすためには、1250度ほどが必要で、さらにその温度を長時間キープできなければならない。縄文以降、熱効率をあげるために火との問答を繰り返した人間は、さまざまな窯や焼成方法を生み出し、改良を加えていった。現在では、ボタンひとつで温度を管理できる電気窯やガス窯が主流で、釉薬と土と温度の組み合せによって、精緻で美しい陶器や磁器に仕上げることが可能だ。
今作では、信楽の採土場跡地で採取した粘土を同じフォーマットのS,M,Lのプレートに成形し、野焼き/薪窯 /灯油窯(還元)/ガス窯(ひだすき) /電気窯(素焼き、本焼き)といった様々な焼成方法で焼き、その強度や表情の違いを対比してみることにした。原始とテクノロジーのどちらかを肯定/否定するのではなく、人間が生み出したさまざまな焼成方法の足跡を辿ってみることで、火と人間とのあり方のヒントが見えてくるのではないかと考えた。

The technique of giving soil a certain form with fire has been passed on from ancient times to this day, blessing us with various forms of wisdom and methods. The ancient people from the “Jomon-era” produced what came to be known as “Jomon” earthenware, by baking the soil taken from mountainous areas, in open fires of burning grass, but the temperature would only reach up to 700 to 800 degrees Celsius, which was not enough to make it durable and water tight to be used as vessels. For the baked ceramic to be solid enough, the temperature needs to reach about 1,250 degrees, which needs to be maintained for some time. After the “Jomon” period, as human beings continued their experiments with fire to achieve the necessary heat efficiency, they came up with various kilns and baking methods, improving their skill along the way. Today, the use of electric or gas kilns has now become mainstream, which allows for fine adjustment with the touch of a button, and makes it possible to bake delicate and beautiful ceramics as well as porcelain, with the right combination of glaze, clay and temperature.

Photo/Shunsuke Ito, Shinko Tsujimoto

FIRE MOLDING
火が生み出すかたち
@CIRCLE

01 FIRE
@NOTA-SHOP

FIRE LEAF

FIRE 火の子 Papier-mache

FIRE MOLDING

FIRE 火の粉 Sparks (of fire)

OIL LAMP HOLDER

COOK

01 FIRE
@PANTALOON